Dropshipping - sposób na tani sklep internetowy


hurtownia dropshipping

Dropshipping to w dużym skrócie sposób na sprzedawanie czegoś, czego nie mamy. Idea jest prosta: sprzedawca prowadzący sklep internetowy nawiązuje kontakt z hurtownią działającą w modelu dropshipping. Następnie zajmuje się promocją swojego sklepu i szukaniem klientów, a dopiero kiedy ktoś kupi oferowany towar, zamawia go u dystrybutora, który zajmuje się pakowaniem i dostarczeniem zakupów do klienta. Takie rozwiązanie ma szereg zalet; szczególnie dla początkujących sklepów internetowych.

Zalety dropshippingu

Tani start biznesu

Spotkałam się z nim, kiedy rozważałam założenie e-sklepu - jako jeden z moich pomysłów na biznes bez wychodzenia z domu. Model dropshippingu wydał mi się bardzo atrakcyjny szczególnie dlatego, że umożliwia otwarcie sklepu bez konieczności zakupu towaru, czyli pozwala wyeliminować jeden z największych kosztów początkowych. Innymi słowy już jutro możesz prowadzić sklep z tysiącami produktów, na  które nie wydasz nawet złotówki.

Zminimalizowane ryzyko

Dzięki temu inicjatywa jest też mniej ryzykowna, bo jeżeli okaże się, że towar nie schodzi, bo np. nie zrobiłyśmy należytego badania rynku albo źle dobrałyśmy grupę docelową, lub że jednak nie podoba nam się kariera internetowego sprzedawcy, to nie zostaniemy ze stertami zakupionych produktów w garażu lub co gorsza w wynajętym magazynie (kolejny niepotrzebny koszt!) i firmową "dziurą budżetową".

Oszczędność czasu i pieniędzy

Skoro już mowa o pieniądzach - zlecając realizacje zamówienia firmie zewnętrznej oszczędzamy: nie ponosimy kosztów magazynowania, pakowania, obsługi zamówienia. Oczywiście oszczędzamy też czas! A niedobór czasu jest właśnie, według mnie, jedną z głównych przyczyn dlaczego kobiety (często mamy) nie decydują się na rozkręcanie własnej firmy. Wynikiem tych dwu oszczędności może być niższa cena produktów w naszym sklepie internetowym, a co za tym idzie, większa konkurencyjność na coraz ciaśniejszym rynku e-commerce.

Nie ma róży bez kolców, czyli jakie widzę wady dropshippingu

Nie znajomość własnych produktów

OK, już zaczęłaś myśleć, że to zbyt piękne. Przyznaję, dropshipping ma swoje wady. Po pierwsze skoro nie masz fizycznie towarów ze swojego sklepu, nie wiesz dokładnie jakie mają cechy; całą wiedzę o kolorze, wadze, fakturze, funkcjach, itp. czerpiesz z opisu hurtownika. Może  wiec  być ci trudno odpowiadać na pytania tych bardziej dociekliwych klientów. Chyba jedynym rozwiązaniem jest zamówienie sobie egzemplarzy własnych towarów, albo sprawdzenie ich w sklepach stacjonarnych. Z drugiej strony ilu takich skrupulatnych klientów możemy mieć?

Zwroty i reklamacje

Wydaje mi się, że poważniejszym problemem jest obsługa zwrotów i reklamacji. Obecne prawo daje konsumentom możliwość odstąpienia od umowy zakupu do 14 dni i zwrotu większości towarów  (więcej szczegółów znajdziesz na stronie UOKiK). I to sprzedawca, a nie dystrybutor, jest zobowiązany do rozpatrzenia reklamacji, czy zwrotu pieniędzy. W omawianym modelu może to stanowić trudność, choć zdarzają się hurtownie, które zajmują się również zwrotami i reklamacjami; warto się o to zapytać przed podpisaniem umowy współpracy. Jednym ze sposobów na zminimalizowanie zwrotów jest rozsądny wybór sprzedawanych artykułów. Wiadomo, ze jeśli sprzedajesz odzież czy obuwie, szczególnie damskie, musisz liczyć się z tym, że towar będzie częściej wracał do ciebie, niż jeżeli sprzedajesz np. książki czy płyty. Są też produkty, które konsumenci mogą zwracać tylko w stanie nienaruszonym, np. leki, DVD, jest więc większa szansa, że twój dystrybutor zgodzi się przyjąć je z powrotem, a ty nie stracisz na nieudanej transakcji.

Brak możliwości odbioru osobistego

Jest też pewna grupa klientów, dla których brak możliwości osobistego odbioru towaru jest niedogodnością lub powoduje brak zaufania do sprzedawcy, który nie ma swojego "stacjonarnego" sklepu. Przyszło mi do głowy jedno proste rozwiązanie: zamówić towar na swój adres i umówić się na odbiór osobisty przez klienta, choć to trochę mija się z celem dropshippingu i wydłuża okres oczekiwania na dostawę.

Pozostałe wątpliwości

Co z ochroną danych osobowych?

Może zastanawiasz się też nad kwestią ochrony danych osobowych i obowiązkiem rejestracji bazy klientów w Głównym Inspektoracie Ochrony Danych Osobowych, który ciąży na właścicielach nawet niewielkich e-sklepów. Uspokoję Cię, przepisy pozwalają przekazać ci dane klienta hurtowni pod dwoma warunkami: że jest ona zarejestrowana w GIODO oraz, że spisano umowę, w której jasno określiliście zakres użycia przekazanych informacji, czyli wyłącznie do obsługa zamówienia.

Co ze stanem magazynowym?

Wydaje się, że w przypadku dropshippingu nie masz też dostatecznej kontroli nad stanem magazynowym i może okazać się, że twój klient, rzeczywiście kupił powietrze. Tak, może się tak zdarzyć, choć przy obecnym zaawansowaniu systemów integracji bazy twojego e-sklepu i bazy hurtowni ten problem jest prawie wyeliminowany. Jest coraz więcej silników sklepowych, które mają w standardzie  integrację z pewną pulą dystrybutorów, np. RedCart. A jeżeli twój sklep nie ma takiej funkcjonalności, możesz kupić program do integracji baz danych, np. A2C od firmy e-mo.pl; spokojnie, w jego cenę wliczona jest pomoc w ustawieniach. Co ci da integracja? Zaimportujesz swoje produkty wraz z opisem i zdjęciem oraz ustalisz marżę, a stan magazynowy będzie się automatycznie aktualizował.

Gdzie szukać informacji?

Jeżeli dopiero rozważasz założenie sklepu internetowego i zastanawiasz się z czyjej usługi skorzystać, warto żebyś zapytała o sposoby integracji z hurtowniami, w tym w modelu dropshipping, bo automatyzacja tego procesu zaoszczędzi ci mnóstwo czasu. Sama zainteresowałam się znów tym tematem, postaram się wkrótce zrobić zestawienie różnych platform e-commerce pod kątem bezmagazynowego modelu sprzedaży.

Zanim zdecydujesz się na założenie sklepu warto też poszerzyć swoją wiedzę teoretyczną z zakresu e-marketingu (jej brak powstrzymał mnie przed założeniem mojego e-sklepu, ale już nadrobiłam zaległości, o czym przeczytasz we wpisie o zakładaniu firmy), SEO, możliwości technicznych, prawa oraz aktualnych trendów. Na zakończenie pokieruję cię w miejsca, w których ja znalazłam mnóstwo bezcennej wiedzy.

  • e-dropshipping - zgodnie z nazwą blog o dropshippingu
  • Sprzedawca internetowy - tytuł bloga mówi sam za siebie. Dużo wiedzy dla początkujących w e-commerce za darmo oraz w postaci płatnych kursów i webinarów.
  • eKomercyjnie - przedstawiają się tak: "Nasz serwis to kopalnia wiedzy dla wszystkich, którzy prowadzą sklep internetowy lub planują jego założenie." - czyli dla nas.
  • Finanse na obcasach - tu znajdziesz case study zakładania e-sklepu autorki bloga (również z wykorzystaniem dropshipping)
  • To się opłaca - choć strona jest przede wszystkim dla freelancerów, znajdziesz tu też sporo o sprzedaży i pracy w domu
  • Jak prowadzić własną firmę - polecam m.in. dział Sprzedaż i marketing
  • Mamo pracuj - na platformie zamieszczono cykl artykułów i webinarów nt. założenia i prowadzenia e-sklepu.
  • Ekademia.pl - platforma e-learningowa z mnóstwem świetnych kursów dostępnych online, m.in.Akademia Czas na E-biznes, z którego nauczysz się konkretnych umiejętności i technik jakie są niezbędne, aby odnieść sukces w e-biznesie.
  • Time for business.tv - jak wolisz oglądać bardziej niż czytać to polecam tę stronę tworzoną przez bizneswoman dla innych kobiet biznesu.
Skoro czytasz ten wpis, pewnie rozważałaś kiedyś otwarcie e-sklepu. Co cię powstrzymuje? A może już go otworzyłaś? Chcesz podzielić się informacjami z jakiego silnika sklepowego korzystasz? Czy masz doświadczenie z dropshippingiem? 

Mam też prośbę, jak znasz kogoś komu ten post może się przydać, podziel się!


3 komentarze :

Niektóre linki na tym blogu są linkami partnerskimi, które mogą zapisywać pliki cookie w twojej przeglądarce.
Co to są linki partnerskie?
Copyright © 2014 Jolka potrafi... , Blogger
Do góry